MBO NIVEAU 2-4

Het doel

Met deze vier digitale lessen ondersteunt u studenten in een prettige, gewenste en veilige seksuele ontwikkeling. Met deze lessen werkt u aan de kennis maar ook aan de houding en vaardigheden van studenten. De lessen bestaan uit verschillende opdrachten, bijvoorbeeld: meerkeuze vragen, klikplaten en video’s. Het is belangrijk om alle vier de lessen in deze volgorde te geven. Ze sluiten op elkaar aan en zo worden alle thema‘s behandeld op het gebied van relaties en seksualiteit.

Benodigdheden

Voor het geven van de digilessen heeft u het volgende nodig:
• Voor iedere student een pc of tablet met geluid.
• Voor iedere student een koptelefoon.
• Goed werkende internetverbinding.
• Optioneel voor les 2: VR-brillen.

De 4 digi lessen

Les 1

Liefde, relaties en seks

Les 2

Veilig vrijen en soa's

Les 3

Condooms en andere anticonceptie

Les 4

Onbedoelde zwangerschap

Docentenhandleiding Digi lessen

Bij het geven van de digi lessen is het handig om gebruik te maken van de docentenhandleiding. Daarin vindt u algemene uitleg over het lespakket en per les een beschrijving met: de opzet, de lesdoelen, de introductie en de afsluiting.

Bekijk de handleiding

VR experience

Aan het eind van les 2 doen de studenten de VR-EXperience. De VR-EXperience berekent en visualiseert je seksuele netwerk. Dit gebeurt op grond van gegevens die de student zelf invult, zoals het aantal exen van degene zelf en het geschatte aantal exen van de partner.
Vertrouwen in de partner is een belangrijke reden om geen condoom te gebruiken. Door het netwerk te visualiseren begrijpen zij dat ze feitelijk ook de ex van een ex moeten vertrouwen om veilig zonder condoom te kunnen vrijen.

Bekijk de VR-EXperience

Databank materiaal

Klassikale lessen

Naast de vier digilessen bestaat er ook een klassikaal lespakket voor het MBO. Hiervoor is er een online databank voor docenten met een uitgebreid aanbod van lessen, workshops en aanvullend beeldmateriaal met betrekking tot seksuele gezondheid, geschikt voor gebruik voor leerniveaus 2 tot en met 4 in het MBO. Onder 'een kijkje in de klas' wordt getoond hoe docenten het lespakket gebruiken in de klas. Ook zijn er fragmenten uit interviews met docenten over hun persoonlijke ervaringen met het lesgeven.

Inhoud

Hier vindt u een overzicht van alle beschikbare lessen voor het MBO lesprogramma seksuele gezondheid. U heeft keuze uit twintig lessen over de volgende thema's: 

  • Liefde en relaties
  • Je lijf en seks
  • Wensen en grenzen
  • Veilig vrijen
  • Zwangerschap

Alle lessen zijn afzonderlijk te gebruiken. Door hieronder een les aan te klikken krijgt u toegang tot alle informatie over de betreffende les en kunt u de lesbrief en PowerPoint die bij de les hoort bekijken en downloaden.

De 15 lessen

1. Liefde, relaties en seks
2. Seksuele diversiteit & genderdiversiteit
3. Les Love online
4. Beeldvorming & rolpatronen
5. Partnerkeuze & maagdelijkheid
6. Jij en je lijf
7. Veilig vrijen
8. Soa
9. Anticonceptie
10. Onbedoelde zwangerschap
11. Gezonde zwangerschap
12. Beeldvorming & schoonheidsidealen
13. Alcohol, drugs en seks
14. Wensen en grenzen
15. Jongeren en seks

Standaardlespakketten

Preventie van tienerzwangerschappen
Veilig vrijen, anticonceptie en soa
Relaties, grensoverschrijdend gedrag en loverboys (voor jongens)
Relaties, grensoverschrijdend gedrag en loverboys (voor meisjes)


Workshops

Workshop: Je lijf en beeldvorming

Deze workshop bestaat uit drie opdrachten:

  • In de eerste opdracht tekenen de studenten in tweetallen of groepjes het mannen- en vrouwenlichaam. Eerst de buitenkant, daarna de geslachtsdelen aan de binnenkant. Ook beantwoorden zij vragen over de werking van de geslachtsorganen. Vervolgens bekijkt u de animaties van het vrouwelijk geslachtsorgaan en het mannelijk geslachtsorgaan. Tot slot beoordeelt u samen met de studenten de tekeningen en de antwoorden op de vragen.
  • In de tweede opdracht bespreekt u de man/vrouw beelden in de media in groepjes of aan de hand van door studenten gemaakte collages. Ook wordt ingegaan op de invloed van fotoshoppen.
  • In de derde opdracht bespreekt u met de studenten de invloed van plastische chirurgie op het zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Download de workshop

Workshop: Veilig vrijen en anticonceptie

Deze workshop bestaat uit drie opdrachten:

  • In de eerste opdracht gaan de groepjes vragen beantwoorden over vruchtbaarheid. Deze bespreekt u klassikaal na.
  • De tweede opdracht gaat over welke manieren van vrijen veilig en onveilig zijn voor zwangerschap.
  • In de derde opdracht maken de studenten door middel van een grabbelzak met anticonceptiemiddelen kennis met verschillende vormen van anticonceptie, hun werking, wijze van gebruik, voor- en nadelen.

Download de workshop

Workshop: SOA

In deze workshop over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) gaan de studenten in groepjes tegen elkaar strijden om punten.

Deze workshop bestaat uit vijf opdrachten:

  • De eerste opdracht is een online kennisquiz. Hierin komen verschillende aspecten van soa’s en veilig vrijen aan bod.
  • In de tweede opdracht wordt aan de hand van een aantal vragen o.a. besproken welke soa’s er zijn, welke gevolgen ze kunnen hebben op korte en lange termijn, hoe ze worden overgedragen, wat voor klachten ze kunnen geven bij jongens en meisjes en hoe je ze kunt voorkomen.
  • In opdracht 3 bespreekt u aan de hand van een digitale poster de invloed van ex-en op het risico op soa’s.
  • Bij opdracht 4 gaan de studenten in groepjes reacties bedenken op veelgebruikte smoezen om niet te testen op soa’s.
  • Tot slot bekijkt u in opdracht 5 een filmpje waarin we twee jongeren volgen tijdens een soa-test. Hierna bespreekt u aan de hand van verschillende vragen o.a. voor- en nadelen van testen op soa, wanneer en waar testen.

Download de workshop

Workshop: Wensen en grenzen

Deze workshop bestaat uit 4 opdrachten:

  • In opdracht 1 gaan de studenten oefenen met hun grens aangeven, zowel verbaal als non-verbaal. Het belang van duidelijk grenzen aangeven staat hier centraal.
  • In opdracht 2 gaan de studenten inventariseren wat ‘ja-signalen’ en ‘nee-signalen’ zijn, waarmee de ander kan aangeven wat hij/zij wel of niet wil. Tevens komt het belang van checken wat de ander wel én niet wil uitgebreid aan bod.
  • In de derde opdracht gaan de studenten, afhankelijk van de sfeer in de workshop, door middel van rollenspellen of scenario’s oefenen met situaties die vaak voorkomen onder jongeren.
  • In de vierde opdracht gaan de studenten met elkaar in debat over stellingen met betrekking tot seksuele wensen en grenzen.

Download de workshop

Workshop: Seksuele diversiteit

Deze workshop bestaat uit vijf opdrachten:

  • Bij de eerste opdracht kunt u kiezen uit een woordspin (opdracht 1a.), een zoekopdracht op internet (opdracht 1b.) of het klassikaal bespreken van verschillende termen aan de hand van een PowerPoint presentatie.
  • In de tweede opdracht denken studenten aan de hand van een cirkeloefening na over welke homoseksuelen ze kennen en welke stereotype ideeën er over homoseksuelen bestaan.
  • In de derde opdracht buigen de studenten zich (in tweetallen, groepjes of klassikaal) over een aantal stellingen.
  • In opdracht 4 staat de vraag centraal wat het betekent om uit de kast te komen. U kunt hier kiezen uit twee opties. U nodigt één of meerdere homovoorlichters uit om hun eigen coming out verhaal te vertellen, waarna de studenten hen vragen kunnen stellen (opdracht 4a.) of u gaat klassikaal een aflevering bekijken van KRO’s ‘Uit de kast’ (opdracht 4b.). Er bestaan verschillende afleveringen van ‘Uit de kast’. U kunt zelf kiezen welke film u het meest geschikt vindt voor uw studenten. Tijdens of na afloop van de film legt u verdiepende vragen voor aan de klas.
  • In de vijfde opdracht worden studenten door stellingen en vragen geprikkeld om na te denken over of studenten bij u op school ‘veilig’ uit de kast kunnen komen, wat ze kunnen ondernemen tegen pesten en hoe ze een homoseksuele klasgenoot of vriend(in) zouden kunnen steunen in diens coming out proces.

Download de workshop

Top