CREËREN VAN EEN VEILIGE SFEER

Achtergrondinformatie

Sociale media spelen een grote en onmisbare rol in het leven van jongeren op het gebied relaties en seksualiteit. Onder sociale media worden kanalen verstaan zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Snapchat en andere populaire internetbased programma’s.

Meer dan een derde van de leerlingen praat over seks of flirt op internet. Bijna 10 procent van de leerlingen wisselt wel eens foto’s uit, bekijkt foto’s of heeft gestript voor de webcam. Hoe zorg je als docent voor het veilig omgaan met sociale media door leerlingen? Wat voor invloed hebben sociale media op de lessen Lang Leve de Liefde?

De lessen & sociale media

Verspreiding van informatie van andere leerlingen of beelden uit de les kunnen hele nare gevolgen hebben.

Maak duidelijke afspraken dat alles wat in de klas besproken wordt binnen de klas blijft. Zorg ervoor dat leerlingen geen gebruik maken van telefoons en sociale media tijdens de lessen.

Omgaan met sociale media

Probeer als docent te letten op gebeurtenissen. Dit kan door leerlingen te vragen naar de laatste ontwikkelingen en hierop zelf alert te zijn. Besteed aandacht aan deze gebeurtenissen en ga op zoek naar oplossingen of manieren om dit te voorkomen. Wees je ook bewust van welke informatie je zelf als docent plaatst op sociale media. Deze informatie kunnen leerlingen mogelijk ook zien.

Wat is social media?

Sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van jongeren. Juist op het gebied van relaties en seksualiteit is het belangrijk veilig om te gaan met sociale media. Onder sociale media worden kanalen verstaan zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Snapchat en andere populaire internetbased programma’s.

Hoe bereid je leerlingen voor op gevaren van verspreiding van beelden en informatie op sociale media? Ook kunnen leerlingen persoonlijk gedeelde informatie uit de les op sociale media verder verspreiden. Hoe voorkom je dit als docent?

Hoe ga je om met sociale media in deze lessen?

  • Verbied leerlingen om opnames of foto’s te maken tijdens de les. Zo voorkom je dat beelden uit de les op internet geplaatst worden.
  • Alles wat tijdens de lessen besproken wordt, blijft binnen de klas. Maak met de leerlingen afspraken dat de besproken informatie tijdens de les niet op internet geplaatst of besproken mag worden.
  • Vertel de leerlingen over de gevaren die zij kunnen lopen als zij informatie uit de les op internet plaatsen of bespreken.
  • Vraag de leerlingen naar actuele gebeurtenissen op het gebied van relaties en seks via sociale media. Start hiermee een discussie.
  • Incidenten of situaties in de omgeving kunnen een impuls geven aan een onderwerp. Besteed hier aandacht aan tijdens de lessen. Wanneer er bijvoorbeeld een meisje zwanger blijkt te zijn of als er ongewenst gedrag in het nieuws is, is het belangrijk daar aandacht aan te besteden.

Hoe leer je leerlingen veilig om te gaan met sociale media?

  • Praat met de leerlingen over veilig internetten. Leg uit hoe de leerling alert kan zijn op het plaatsen van informatie en foto’s, het afschermen van een profiel en het delen van beelden via de webcam. Dit wordt behandeld in Les 3. Zie ook het ‘werkblad’.
  • Spreek met de leerlingen af dat je via sociale media op dezelfde manier met anderen omgaat als op het schoolplein of in de klas.
  • Wees je er als docent van bewust welke informatie je wel of juist niet op internet plaatst. Leerlingen kunnen deze informatie soms bekijken. Wil je dat leerlingen op de hoogte zijn van jouw hobby’s en privéfoto’s? Wees je bewust van het grijze gebied tussen privé en werkgerelateerde zaken op internet.
  • Probeer via de leerlingen of probeer zelf op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen op sociale media. Soms kan juist daar geroddeld of gepest worden naar aanleiding van de les Lang Leve de Liefde.
  • Adviseer de leerling om prints te maken van ongewenst gedrag, zoals pesten, dat zich heeft afgespeeld op internet. Zo kan je een leerling verder helpen.
  • Geef de klas nazorg wanneer er een incident is geweest op sociale media over je school of over een van je leerlingen. Bespreek deze gebeurtenissen met de klas en zoek samen naar oplossingen om dit te voorkomen.

Ervaringsverhalen

“Een veilige sfeer betekent voor mij dat een leerling alles kwijt kan”
Jan

Biologiedocent Jan (59 jaar) geeft al 38 jaar seksuele voorlichting aan havo- en...

“Natuurlijk heb ik ook wel eens last gehad van schaamte”
Lex

Lex (57 jaar) heeft jarenlang seksuele voorlichting gegeven aan vmbo-leerlingen in...

“Het is niet erg verstandig om over je eigen seksleven te praten”
Carla

Biologiedocente Carla (32 jaar) geeft al dertien jaar seksuele voorlichting op het vmbo. “Ja,...

“Als een leerling die les niet aanwezig wil zijn, hoeft dat ook niet”
Vidija

Biologiedocente Vidija (42 jaar) geeft al meer dan tien jaar seksuele voorlichting op het...

“Een stukje mediawijsheid is erg belangrijk”
Frank

Frank (55 jaar) is vestigingsdirecteur en ckv-docent op een vmbo-school. Hij heeft veel...

“Leerlingen zijn nieuwsgierig naar de cultuur van klasgenoten”
Lilian

Lilian (59 jaar) is docente wiskunde en Nederlands op een vmbo-school in Amsterdam. Sinds...

Top