AANPAK VAN DE LESSEN

De zes lessen van Lang Leve de Liefde vormen in chronologische volgorde een logische en natuurlijke opbouw waarmee je alle belangrijke thema’s op het gebied van relaties en seksualiteit behandelt.

Leerlingen worden stap voor stap meegenomen in de wereld van liefde en relaties en leren hun grenzen te bewaken en veilige keuzes te maken. Door het geven van alle zes lessen en door het gebruik van het leerlingenmagazine, de film en de handleiding worden alle doelen bereikt om de seksuele gezondheid van de leerlingen te bevorderen.

Het lespakket volgt een veilige en natuurlijke opbouw door te beginnen met verliefdheid en verkering. Vervolgens ga je via het stellen van grenzen verder met onderwerpen als veilig vrijen. Deze geleidelijke aanpak van de lessen volgt een veilige manier om relaties en seksualiteit in de klas bespreekbaar te maken. Ook zorgen de film en de verschillende werkvormen in het magazine voor afwisseling in de klas. Hoe maak je het beste gebruik van het Lang Leve de Liefde lespakket? Lees daarvoor deze tips.

Hoe ga je aan de slag met Lang Leve de Liefde?

Geef de hele lessenserie, dus alle zes lessen. Wanneer de zes lessen behandeld worden, komen alle aspecten van relaties en seksualiteit aan bod die nodig zijn om de leerlingen zo goed mogelijk voor te lichten op het gebied van seksuele gezondheid.

Behandel alle thema’s in het lespakket. Zo komen niet alleen aspecten als het voorkomen van soa’s en zwangerschap aan bod, maar is er ook uitgebreid aandacht voor alle relationele en emotionele aspecten van seksuele gezondheid, zoals het bepalen van wensen en het stellen van grenzen. Dit zijn ook de thema’s waarin leerlingen geïnteresseerd zijn en waarover zij meer zouden willen weten.

Geef de hele lessenserie, dus alle zes lessen. Wanneer de zes lessen behandeld worden, komen alle aspecten van relaties en seksualiteit aan bod die nodig zijn om de leerlingen zo goed mogelijk voor te lichten op het gebied van seksuele gezondheid. 

Behandel alle lessen in chronologische volgorde zoals in de handleiding staat beschreven. Het lespakket volgt een veilige en natuurlijke opbouw door te beginnen met verliefdheid en verkering om vervolgens via het stellen van grenzen verder te gaan met onderwerpen zoals veilig vrijen.

Gebruik zowel de film als het magazine. Deze vullen elkaar aan en zijn complementair. Ook zorgen de film en de verschillende werkvormen in het magazine voor afwisseling in de klas.
Het lespakket is zodanig opgesteld dat, wanneer je het magazine en de film doorloopt, de lastige thema’s zoals homoseksualiteit op een natuurlijke wijze aan bod komen. Dit vergemakkelijkt het bespreekbaar maken van het thema in de les.

Ervaringsverhalen

“Een veilige sfeer betekent voor mij dat een leerling alles kwijt kan”
Jan

Biologiedocent Jan (59 jaar) geeft al 38 jaar seksuele voorlichting aan havo- en...

“Natuurlijk heb ik ook wel eens last gehad van schaamte”
Lex

Lex (57 jaar) heeft jarenlang seksuele voorlichting gegeven aan vmbo-leerlingen in...

“Het is niet erg verstandig om over je eigen seksleven te praten”
Carla

Biologiedocente Carla (32 jaar) geeft al dertien jaar seksuele voorlichting op het vmbo. “Ja,...

“Als een leerling die les niet aanwezig wil zijn, hoeft dat ook niet”
Vidija

Biologiedocente Vidija (42 jaar) geeft al meer dan tien jaar seksuele voorlichting op het...

“Een stukje mediawijsheid is erg belangrijk”
Frank

Frank (55 jaar) is vestigingsdirecteur en ckv-docent op een vmbo-school. Hij heeft veel...

“Leerlingen zijn nieuwsgierig naar de cultuur van klasgenoten”
Lilian

Lilian (59 jaar) is docente wiskunde en Nederlands op een vmbo-school in Amsterdam. Sinds...

Top