In de tweede klas zijn sommige leerlingen al volop aan het experimenteren op het gebied van liefde en relaties terwijl anderen zich vooral nog interesseren in voetbal of vriendinnen. Hoe ga je als docent om met deze verschillen in de klas? In hoeverre pas je de informatie aan op de mate van ervaring van leerlingen? Lees daarvoor deze tips:
- Als een leerling seksueel ervaren is betekent dat nog niet dat hij of zij ook voldoende kennis heeft over seks. Behandel alle onderwerpen daarom uitvoerig, ongeacht de seksuele ervaring van de leerlingen.
- Vertel de leerlingen dat iedere keuze voor het verloop van seksuele ervaring goed is. Gebruik eventueel de cijfers voor de gemiddelde leeftijd waarop een jongere voor de eerste keer seks heeft. Dit kan leerlingen geruststellen.
- Probeer in te schatten hoe ervaren de leerlingen in de klas zijn. Afhankelijk daarvan kan je een bepaald thema juist uitvoerig of minder uitvoerig behandelen of meenemen in de discussie. Volg wel alle onderdelen van Lang Leve de Liefde.
- Bespreek voorbeelden waarin zowel jongeren met seksuele ervaring als jongeren zonder seksuele ervaring aan bod komen.
- Benadruk dat Lang Leve de Liefde ook relevant is voor leerlingen die nog niet met relaties en seksualiteit bezig zijn. Ook zij zullen ooit een keer seks hebben en moeten daar goed op voorbereid zijn.